Wniosek III Międzyokręgowego Seminarium „Komunikacja, negocjacje
i mediacje w oświacie a mobbing”
Związek Nauczycielstwa Polskiego z dużym zaniepokojeniem obserwuje wzrost sytuacji konfliktowych w szkołach. Atmosfera pracy, poziom relacji społecznych, interpersonalnych, poziom kultury organizacyjnej placówki z roku na rok ulegają drastycznemu pogorszeniu. Wykazujemy pełną świadomość trudności przed jakimi staje dyrektor szkoły dokonując przydziału godzin poszczególnym nauczycielom,w sytuacji postępującego niżu demograficznego, mniejszej liczby klas, mniejszej liczby godzin, zmian wynikających
ze znowelizowanego rozporządzenia o ramowych planach nauczania oraz wskazówek i wytycznych organów prowadzących, podyktowanych koniecznością oszczędzania na oświacie. Równocześnie otrzymujemy wiele niepokojących sygnałów dotyczących stylu i poziomu rozwiązywania sytuacji trudnych
na terenie szkoły.
Wychodząc naprzeciw omawianym problemom, proponujemy koleżankom i kolegom skorzystanie z zapisu art. 42 ustawy z dnia
7 września 1991 roku o systemie oświaty, mówiącego o możliwości proponowania przez radę pedagogiczną zmian zapisów statutu szkoły, w części dotyczącej zasad rozwiązywania sporów pomiędzy organami szkoły (§ 3. ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół). Mamy nadzieję, że zapisanie
w statucie szkoły negocjacji i mediacji jako metody rozwiązywania sporów pomiędzy dyrektorem szkoły a nauczycielem, stanowić będzie zabezpieczenie prawne rozwiązywania sporów na właściwym poziomie.
W przeciwnym wypadku dyrektor może (w sensie formalnym) sięgać po rozwiązania bez uwzględnienia racji i propozycji drugiej strony.
Wyrażamy przekonanie, iż przyjęcie zasady mądrego kompromisu stanowić będzie podstawę prawidłowych relacji międzyludzkich, będących fundamentem dobrej szkoły, przygotowującej młodzież
do życia w społeczeństwie.
Uczestnicy III Międzyokręgowego Seminarium
Ustroń- Jaszowiec 2012